Jawa Robot vznikla v 30tich rokoch. Zvláštne bolo, že všetka práca na konštrukcii prebiehalo mimo továreň. Jawa Robot 100 bol uvedený do výroby v roku 1936.
Dobový prospekt o stroji Jawa 100 Robot:
"Tvrdá zkouška je důkazem jakosti. Dva roky takových zkoušek v dešti, blátě a kamení jsou maturitou stroje. Vstupuje do veřejnosti s posláním sloužit všem a za každých okolností. Dopomůže k radosti a zábavě těm nemladším od 14 let a ušetří nohy starým pánům, kteří chodili až doposud pěšky. Nepotřebuje žádných pojistek a žádného čísla. Je osvobozen od placení silniční daně i od vůdčího listu. Jeho dokonalé vypracování a elegantní vzhled, jeho neúnavnost a trpělivost jsou vlastnosti, které oceníte. Je přichystán, aby splnil vaše požadavky. "
Prvý krát tento motocykel predstavili na Pražskom vzorkovom veltrhu v roku 1937. Bol navrhnutý tak aby získal vyššie uvedené úľavy (oslobodený od dialničnej dane, žiadne čísla, žiadne poistky...) a získal tak čo najširší okruh zákazníkov.
Jeho motor bol dvojdobý vzduchom chladený jednovalec 98,8 ccm (vŕtanie a zdvih 47 x 57 mm), bol dostatočne výkonný a spoľahlivý. Výrobca udával najväčší výkon 1,8 kw pri kompresnom pomere 5,4 : 1 a 3750 ot/min. Motor bol v bloku s trojstupňovou prevodovkou s ručným riadením. Spúšťal sa šlapadlami cez volnobežku. Jeho plnenie zaisťoval karburátor Graetzin, zapaľovanie zotrvačným magnetom Jawa. Rám a ramena prednej vidlice boli lisované z ocelového plechu odpružené iba predné kolo jednou vinutou pružinou umiestnenou v ose. Jazdným výkonom si rýchlo našla obľubu u spotrebiteľov a to aj vďaka jej hmotnosti 49kg a maximálnej rýchlosti 65 km/hod.
Rok výroby: | 1937-1946 |
---|---|
Motor: | Dvojdobý |
Chladenie: | Vzduchom |
Kľuková hriadeľ: | kovaná, lisovaná, uložená na valčekových ložiskách |
Vŕtanie valca: | priemerne 47 mm |
Zdvih: | 57 mm |
Zdvihový objem: | 98 ccm |
Kompresia: | 5,4:1 (6:1) |
Výkon ot./min.: | 2,7k (1,8kW) / 3750 ot./min |
Mazanie: | zmes 1:20 |
Karburátor: | Graetzin Kf14 |
Zapaľovanie: | zotrvačným magnetom |
Prevodovka: | trojstupňová, ručnou pákou (vpravo) |
Predné pérovanie: | vidlice s krátkymi vahadlami a vinutými pružinami |
Zadné pérovanie: | pevný rám |
Brzda v predu: | bubnová jednostranná |
Brzda v zadu: | bubnová jednostranná |
Váha: | 49 kg |
Užitočná záťaž: | 130 kg |
Celková dĺžka: | 1702 mm |
Rám: | lisovaný z ocelového plechu |
Spotreba paliva: | 1,8 l/100km |
Spotreba oleja: | 1:20 |
Objem palivovej nádrže: | 8 l |
Maximálna rýchlosť: | 65 km/hod. |
Rozmer ráfiku: | 2 x 19" |
Rozmer pneumatík: | 2,25 x 19" |
Predné kolo | drátové 19" |
Zadné kolo | drátové 19" |
Počet miest | 1 |
Celkom vyrobených kusov | 12 000 ks |
Dobová cena: | 2790 KČ |
Miroslav Wolf 8.1.2009
ZDROJ:www.sidecar-cz.com